Sök:

Sökresultat:

7874 Uppsatser om Veckorevyn tilltal innehćll kritisk diskursanalys skönhetsmyten ideal kroppsideal lycka konsekvenser - Sida 1 av 525

VeckoRevyn ? din bÀsta vÀn i vÄtt och torrt? : En kvalitativ undersökning om innehÄll och tilltalssÀtt i VeckoRevyn.

?VeckoRevyn ? your best friend in good times and bad?? is a BA thesis based on a weekly lifestyle magazine, VeckoRevyn, with a female demographic aged 18-25. Issues of the magazine, published in 2009 and on, is analyzed and dissected to better understand and be able to get answers for the questions of issue. What is said in the magazine, and how does the message reach the audience? Furthermore, the message, as well as the tone used to convey it, is reviewed as part of the discussion about consequence.

Veckorevyns ambivalenta kvinnosyn : framstÀllningen av kvinnor i Veckorevyn under tre perioder av 1900-talets kvinnorörelse

Den hÀr uppsatsen ska undersöka hur tre perioder av kvinnorörelser i Sveriges historia avspeglas i framstÀllningen av kvinnor i Veckorevyn. Syftet Àr att undersöka ifall framstÀllningen av kvinnor förÀndras i förhÄllande till dessa tre perioder. Detta har gjorts med en kvantitativ innehÄllsanalys dÀr ett kodschema anvÀnts. Det har ocksÄ gjorts en kvalitativ innehÄllsanalys med kritisk diskursanalys och semiotisk analys av tvÄ nummer under respektive period. Teorier om veckopressens pÄverkan pÄ lÀsaren har anvÀnts.

Kvinnligt och manligt i Veckorevyn : - En kritisk diskursanalys

The purpose of this paper is to explore how masculinity and femininity are constructed in the magazine Veckorevyn, through a critical discourse analysis of 18 articles from six issues in 2011. This is done by using a variety of theories and previous research results, which is gender theory, the theory of late-modern society and media theory. The analysis shows that Veckorevyn depicts virility and feminine differently. Furthermore, pointing the results from the analysis that a change of manhood and womanhood takes place in the social practice. The selection of articles from the magazine also shows that Veckorevyn seems to promote gender equality. .

Bilden av lycka : En kvalitativ bild- och diskursanalys av reklam

Syfte: Syftet med studien var att undersöka reklamvÀrldens konstruktion av lycka samt att undersöka om det finns eventuella skillnader i den manliga respektive kvinnliga "lyckokonstruktionen".

Fast i garderobsöppningen : En kritisk diskursanalys av VeckoRevyns representation av bi- och homosexuellas sex- och kÀrleksrelationer

The purpose of this study was to examine the ways in which the Swedish lifestyle magazine VeckoRevyn construct the sex and love relations of bi- and homosexuals. We analyzed 22 unique texts in magazines, from 2009 to 2014, in order to get a result as current as possible.To represent the magazine overall we have selected texts from various parts of the magazine. With a critical discourse analysis and through relevant and significant theories and perspectives such as social constructionism and heteronormativity, we found that VeckoRevyn represent sex and love relations of bi- and homosexuals through four discourses.The outcome of our study shows that VeckoRevyn only represent a limited part of bi- and homosexuals sex and love relations. In the analysed texts bi- and homosexuals are forced to ?come out of the closet? repeatedly and their sexual relations are rarely represented.

A Womans Worth : En studie av hur genus produceras i Veckorevyn

Uppsatsen undersöker hur genus produceras i utvalda artiklar ur 14 nummer av tidningen Veckorevyn frÄn 1999. Med utgÄngspunkt i den kritiska diskursanalysen studeras hur genus produceras och upprÀtthÄlls i Veckorevyn. De diskurser som analyseras inbegriper hur Veckorevyn betraktar, beskriver och tilltalar kvinnan. Diskurserna som analyseras samt resultaten av analysen presenteras i sex kapitel: Ta kontroll över ditt liv som handlar om hur Veckorevyn uppmanar sina lÀsare att ta kontroll över sina liv. FörÀndra dig! som behandlar förÀndringsdiskursen som Àr en av de tydligast framtrÀdande i Veckorevyn.

Dubbla och dolda budskap : En studie av Veckorevyn som din handbok i konsten att bliva en god flicka

Uppsatsen bygger pĂ„ en undersökning av Veckorevyns du-tilltal under en tjugoĂ„rsperiod: 1990-2010. Vi har inspirerats av Gunnar Qvists bok Konsten att blifva en god flicka (1978) som tar upp olika handböcker om kvinnor för kvinnor. Vi frĂ„gar oss om du-tilltalet skapar en bild av hur en ung kvinna ska vara? Om det syns nĂ„gon förĂ€ndring över tid? Är det kanske sĂ„ att Veckorevyn Ă€r dagens handbok för flickor i konsten att blifva en god flicka? Studien omfattar bĂ„de en kvantitativ undersökning samt en kvalitativ undersökning i form av nĂ€rlĂ€sning av tio artiklar. I nĂ€rlĂ€sningen har vi anvĂ€nt oss av Britt HultĂ©ns Journalistikanalys (2000).

Veckorevyn pÄ papper och webb : en kvalitativ undersökning av tidskriften Veckorevyn och dess motsvarighet pÄ nÀtet

Purpose/Aim: The aim is to examine the cooperation between the magazine Veckorevyn and its Internet based counterpart, veckorevyn.com. The purpose is also to see if veckorevyn.com is taking advantage of Internet and its possibilities.Material/Method: There are two qualitative methods used for this study: interviews and a three-pieced content analysis. The material analyzed is the magazine Veckorevyn (number 25/2008) and the website www.veckorevyn.com during a two week period.Main results: The study shows that Veckorevyn and veckorevyn.com have several differences, but also some similarities. The result is not unexpected, since we are dealing with two different types of media. There seems to be some cooperation, though on the web it is not very visible.

Vad Àr hÀlsa?: en kritisk diskursanalys av tv-programmet Toppform

I media ligger stort fokus pÄ kropp och hÀlsa. Under det senaste Ärtiondet har flera hÀlsorelaterade tv-produktioner sÀnts i svenska kanaler. En av dessa Àr Toppform pÄ Sveriges Television. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att ta reda pÄ vad tv-programmet Toppform menar med hÀlsa. Genom en kritisk diskursanalys tolkar jag vika diskurser som Àr dominerande i programmet och om Toppform förÀndrar eller reproducerar den dominerande diskursordningen.

Ideal och hÀlsa i sociala media : En diskursanalys av Instagram och Tumblr

I denna undersökning behandlas kroppsideal pÄ sociala medier med utgÄngspunkt frÄn skolÀmnet Idrott och hÀlsa. Detta sker genom en diskursanalys pÄ kroppsbilder för att se mönster i hur en hÀlsosam kropp framstÀlls. Syftet Àr att undersöka, diskutera samt belysa de ideal och den syn pÄ hÀlsa ungdomar kan möta pÄ dessa sociala medier. De frÄgestÀllningar vi har Àr: ?Vilka diskurser kan identifieras i bilderna pÄ sociala medier som hanterar kroppsideal och hÀlsa?? samt ?UtifrÄn ett makt- och genusperspektiv, vilka synsÀtt pÄ kropp och hÀlsa kommer till uttryck i diskurserna som unga kan möta pÄ de sociala medierna Instagram och Tumblr??.

"Jag vill inte vara den dÀr tjocka mamman" : En studie kring kvinnligt kroppsideal under och efter en graviditet

Studien grundar sig pÄ kvalitativa intervjuer med Ätta kvinnliga informanter. Syfte med studien Àr att undersöka hur en grupp nyblivna mödrar eller gravida, sjÀlva beskriver egna och andras krav pÄ att ÄtergÄ till den ursprungliga kroppsformen eller det "ideal" som basuneras ut genom olika budskap via media, efter sina graviditeter.diskursen om kvinnokroppens ideal ... .

Följ Instagrams ideal - bli snygg, muskulös och smal! : En studie om ungas syn pÄ kroppsideal och identitet med Instagram i fokus.

SYFTE & FRÅGESTÄLLNINGAR Genom vĂ„r studie vill vi beskriva den inverkan Instagram har pĂ„ tjejer och killar i Ă„rskurs tre pĂ„ gymnasiet vad gĂ€ller kroppsideal avseende sjĂ€lvidentitet, kultur och makt.Hur pĂ„verkar medier ungas uppfattning omkroppsideal? Vilken roll har Instagram vad gĂ€ller ungdomars syn pĂ„ kroppsideal och identitetsskapande?METOD &MATERIAL Kvalitativ metod med tvĂ„ fokusgruppsdiskussioner som totalt innefattar tolv personer, sex tjejer och sex killar. Resultatet frĂ„n vĂ„ra fokusgrupper har analyserats med hjĂ€lp av kvalitativ innehĂ„llsanalys.RESULTAT Vi har i vĂ„r studie sett tydliga samband mellan media, identitet och bekrĂ€ftelse pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att media pĂ„verkar ungas uppfattning om kroppsideal, deras identitet och bekrĂ€ftelsebehov. .

Hur uppfattas "nya" VeckoRevyns omslag?: En semiotisk och retorisk analys ur ett feministiskt perspektiv

VeckoRevyn Àr en av Sveriges största tidningar som har förÀndrats genom Ären. En del forskare menar att de har varit för sexiga och att de har utnÀmnt sig sjÀlva till unga kvinnors lÀromÀstare. Ett omslag Àr en tidnings ansikte utÄt och ska bÄde sÀlja lösnummer och berÀtta om innehÄllet. I november 2011 blev VeckoRevyn en mÄnadstidning och genomgick en del förÀndringar. Hur kan VeckoRevyn uppfattas idag utifrÄn sina omslag? Den hÀr uppsatsen undersöker tre omslag av "nya" VeckoRevyn ur ett feministiskt perspektiv..

Din dator sponsrar krig : En kritisk diskursanalys av Apples och Hewlett Packards hÄllbarhetsrapporter

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka hur Apple och HP, genom att kommunicera sina SR-initiativ i sina hÄllbarhetsrapporter, legitimerar sin verksamhet för sina intressenter. Metod och material: Kritisk diskursanalys av Apples och HPs hÄllbarhetsrapporter. Huvudresultat: Apple och HP legitimerar sin verksamhet i sina hÄllbarhetsrapporter, genom att anpassa det sprÄk och ordval som anvÀnds. De ordval som görs ger direkta konsekvenser för hur företagen framstÀlls i sammanhanget och pÄverkar hur de frÄntar sig ansvaret av sin verksamhet..

Är lyckan annorlunda i Guinea? : En studie om lycka och olika livsvĂ€rldar

Med hjÀlp av tidigare forskning frÄn vÀstvÀrlden om lycka och kunskapen om vad tre guineaner finner vÀrdefullt i vardagen kommer resonemang föras om vilka komponenter som kan vara viktigast i sökandet efter tillfredsstÀllelse och lycka. Syftet Àr att identifiera dessa aspekter och tillföra nÄgot till den tidigare forskningen och att synliggöra hur de tre guineanernas syn pÄ lycka kan vidga vÄrt (svenskarnas) perspektiv lycka. En kritisk jÀmförelse kommer göras mellan den tidigare forskningen och tolkningar av intervjuerna. För att undersöka omrÄdet bör nÄgra frÄgestÀllningar besvaras:Vad prioriteras i vardagen, vÀrdesÀtts som viktigast, för de tre  intervjuadeguineanerna?Hur Àr deras syn pÄ lycka och tillfredsstÀllelse?Vilka komponenter tycks för de intervjuade vara de viktigaste för efterstrÀvan avtillfredsstÀllelse?Hur kan detta sÀttas i relation till vÀstvÀrldens tidigare forskning och fÄ en ny mening?.

1 NĂ€sta sida ->